• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Ubytek oleju... GDI benzyna:-)

Kot Ciapucha

Użytkownik
Samochód
Kia, Ceed, 1.6 GDI
Witam,
Temat stary jak świat, przeszukałem dostępne informacje i tak za bardzo nic z nich nie wynika... poproszę o doradzenie.
Mam Ceed z 2016r, pierwszy właściciel 197 500km silnik GDI bez turbo benzyna.
Na forum KIA zasugerowano mi napisanie posta w tym forum gdzie można uzyskać sensowne wsparcie jak podejść do tematu.
Jeżeli zła grupa to proszę o przeniesienie do właściwej.

Opis:
Co miesiąc sprawdzam poziom oleju i dzisiaj mi spadła szczęka - poniżej minimum...
- 08/2023 wymiana oleju poziom MAX
- 10/2023 dolanie około 0,5l
- 12/2023 dolanie około 1,3L poziom w połowie bagnetu.
Przebieg 7000km (od wymiany oleju) silnik "zjadł" około 1700-1800ml.
Przebieg dzienny około 100km (2x50km) trasa 95% z prędkościami 90-120km/h spalanie 5,6-6,0l/100.

Od nowego dolewałem mniej więcej 2l/25 000km (tyle robię średnio rocznie) i nie było problemów ani większego zużycia do teraz.
Błąd z mojej strony to wymiana oleju zgodnie z zaleceniami serwisu..., cóż Polak mądry po szkodzie.

Silnik suchy brak wycieków, więc gdzie szukać..., co rozważać?
- Odpala bez problemu
- Obroty silnika stabilne
- Nie ma utraty mocy
- Jedynie co to biały dym z wydechu
- Brak nagaru na korku od płyny chłodzącego

Skontaktowałem się z dystrybutorem: Archoil Polska.
1. Do paliwa: Oilsyn Petrol Dr wlany wczoraj.
2. Pojeździć.
3. Pomiar silnika na sucho i mokro.
4. Płukanka AR2820.
5. Ocena skuteczności bez zmiany lepkości oleju np: 5W40
6. Jak spadnie to dopiero "LL"


Co można zrobić "lepiej", co spowodowało problem?
 
Last edited by a moderator:
Odma, pierścienie itp.
Czy końcówka wydechu jest okopcona jak w dieslu? jak tak to spala olej, tylko czy idzie pierścieniami czy odma ju z stara i pompuje olej w dolot (jeśli odma w tym silniku wystepuje). na początek zrobiłbym dobrą płukankę silnika przed wymianą oleju, jak lekko siadły pierścienie to może się rozruszają.
 
W początkowym stadium "fazy ukrytej" upg nie ma typowych symptomów, ale na świecach już będzie widać (np. jedna jest dziwnie przybielona). W zbiorniczku może być poziom ok a pod korkiem chłodnicy niekoniecznie. Układ oczyszczania spalin na początku dobrze maskuje takie problemy.
Mogą to nie być tylko stojące pierścienie.
Płukankę nie zaszkodzi zrobić
Pomiar kompresji, test CO₂ też warto zrobić.
 
@Bartos
Co znaczy dobra płukanka...?
Dystrybutor zalecił:
AR2820 do ciepłego oleju i z 30 minut umiarkowanej jazdy w przedziale 1500-2500rpm i wtedy wymiana oleju
Czy do świeżego oleju dodać: 9200v2
Post automatically merged:

Znacie może dobrego mechanika w okolicy Tomaszowa Mazowieckiego aby umówić się na płukankę?
W ASO nawet nie pytam, bo oni tylko zaproponują remont silnika...
 
Odma, pierścienie itp.
Czy końcówka wydechu jest okopcona jak w dieslu? jak tak to spala olej, tylko czy idzie pierścieniami czy odma ju z stara i pompuje olej w dolot (jeśli odma w tym silniku wystepuje). na początek zrobiłbym dobrą płukankę silnika przed wymianą oleju, jak lekko siadły pierścienie to może się rozruszają.
Niekoniecznie musi spalać jak masz przykopconą rurę. Mój Nissan ma przykopconą rurę i nic nie dolewam, a Hultaj odwrotnie.

Wiele nie zdziałasz, jeśli chodzi o naprawianie zaniedbań swoich czy przeważnie poprzednich właścicieli/obcowanie z problematycznym silnikiem. Ogólnie kierunek masz wg. mnie słuszny.
 
W ASO nawet nie pytam, bo oni tylko zaproponują remont silnika
Zapytaj czy mogą przeprowadzić procedurę płukania silnika. Kia ma taką , nie wiem czy jest to stosowana w PL.
Z telefonu nie umiem podrzucić linku do pdf a nie mam czasu odpalac kompa ale jak wpisałem wyszukiwarkę - "kia 1.6gdi flush engine pdf" to wygooglało.
Screenshot_20231208-073259_Drive.jpgScreenshot_20231208-073322_Drive.jpg
 
Raczej nie, ale można zapytać. Ta procedura to chyba wynik sporu sądowego w USA odnośnie nadmiernego spalania oleju. U nas chyba tylko zwykła płukanka.
 
ja bym się w żadne ASO nie bawił, nawet jak zrobią to cena będzie z kosmosu, wymiana oleju to nie fizyka kwantowa, nawet jak ktoś ma dwie lewe ręce to sobie poradzi. Jak sam nie masz warunków to umów się do jakiegokolwiek warsztatu, zobacz w google maps w swojej okolicy który ma dobre opinie i podjedź pogadać, powiedz że chcesz zmienić olej, że masz zamiar dolać płukankę i że jak przyjedziesz to chcesz wjechać na kanał/podnośnik z marszu żeby spuścić go jak będzie gorący zaraz po zgaszeniu silnika i dopilnuj żeby korek był odkręcony w misce dłużej niż kilka minut. Co ja bym zrobił na Twoim miejscu: przy takim charakterze eksploatacji czyli codziennie 2x50 km, wyjeździj ten bak paliwa z dodanym Oilsyn Dr Petrol do rezerwy, potem do starego oleju płukanka AR2820 (lub Oilsyn Power Flush która ma taką samą bazę ale ok. 4 razy więcej detergentów, ale jest też droższa), ok. 30 min. spokojnej jazdy i od razu na warsztat na wymianę oleju. Jeżeli chodzi o olej to zostałbym na 5w30 ale ACEA C3 (może być też C2/C3), coś z Lotosa lub Orlena (zamiast zalecanego A5), żeby nie dobijać katalizatora. Do świeżego oleju dolać Oilsyn Power Cleaner i skrócić interwał olejowy do 5-6 tys. km. Potem do oleju płukanka AR2820 lub Oilsyn Power Flush i powtórka,tak samo jak wcześniej tylko interwał 7-8 tys. km. Cały czas przy tym obserwacja poboru oleju, myślę że raz na tydzien- dwa tygodnie. Notuj skrupulatnie, ale nie datami tylko przebieg przy którym robisz dolewkę i ile dokładnie dolewasz, zawszej lej równo na max na miarce.
Przy pierwszym interwale warto płukankę Oilsyn Power Cleaner rozrobić w oleju w bańce przed jego zalaniem, tak abyś robiąc dolewki oleju dolewał go razem z płukanką, żeby stężeniew silniku płukanki było cały czas takie samo.
To taka najprostsza metoda i próba ratowania silnika, możesz jeszcze użyć specjalnego oleju płuczącego np. od Millersa, podobno robi robotę, szukaj i czytaj na forum, ludzie opisywali swoje perypetie z poborem i w większości przypadków można zredukować apetyt silnika na olej o conajmniej połowę. Można zapsikać też coś bezpośrednio od góry na tłoki, na prawde jest wiele możliwości, czytaj i działaj.
 
@orzeszpole

Droższa, przy perspektywie postawienia silnika na nogi bez rozbierania na części to pojęcie względne :cool: .
Oczywiście masz rację na temat oleju. Dolewałem: Total HKS 5W30

Oczywiście jak jest inny "lepszy" to poproszę o nazwę, linka, może:
Motul x Clean 5W30

@Kot Ciapucha nie zamieszczamy na forum linków do ofert sprzedaży. Jak chcesz pokazać jaki to olej znajdź link do strony producenta.
 
Last edited by a moderator:
Możesz też rozważyć polski Orlen XD, bardzo porządne 5W30 C3. My go tu na forum lubimy :) dobrze się sprawdza w wielu różnych silnikach.
 
W ramach eksperymentu możesz sobie spróbować 5w-40 C3, najlepiej z MB 229.51 np. Gulf ULE
 
Odpowiednikiem 1:1 Orlena ME XD jest Motul X-clean EFE 5W30. Co do X-clean+ tu pewności nie mam ale obstawiam , że będzie odpowiednikiem Orlena ME V+ 5W30. Oleje C2/C3 muszą spełniać wymóg oszczędności paliwa w teście ACEA M111FE tak samo jak C2. Po za tym nie widzę różnic między wymogami dla C2/C3 , a C3. C2 musi oszczędzać conajmniej 2.5% względem oleju referencyjnego (15W40) , a C3 conajmniej 1%. Mowa tu jest o olejach SAE 30.
 
Który wybierzesz nie ma to jakiegoś większego znaczenia. Ja np mam zalany i kupiony na następną wymianę Orlen ME Dex1 tak dla urozmaicenia. A w tej chwili dobieraczka Total do mojego G4FC zaleca 5W20 Ecob alternatywnie FGC 5W30. NFC popadł w niełaskę, a dłuższy czas był polecany na pierwszy wybór.
 
@Kot Ciapucha C2 (czy też C2/C3) nie ma lepszych parametrów od C3, wymagania norma stawia takie same, jedynie C2 musi trochę bardziej oszczędzać paliwo, jak podał soszo, różnica miedzy C2 a C3 musi być co najmniej 1.5% pomiędzy nimi na korzyść C2. Jako olej docelowy możesz sobie wybrać jakiś C2 lub C2/C3 żeby było w zgodzie z zaleceniami producenta (który zaleca A5, który również oszczędza paliwo jak C2 tylko ma więcej popiołu). Na czas czyszczenia silnika wybierz jakieś C3 w lepkości 5w30 lub ewentualnie 5w40, wspomniany wyżej Orlen XD jest bardzo dobrą propozycją.
 
Mam Ceed z 2016r, pierwszy właściciel 197 500kg silnik GDI bez turbo benzyna.

Od nowego dolewałem mniej więcej 2l/25 000km i nie było problemów ani większego zużycia do teraz.
Błąd z mojej strony to wymiana oleju zgodnie z zaleceniami serwisu...,
więc gdzie szukać..., co rozważać?
Strasznie ciężki masz bolid: 197 500kg ;)
A w temacie: co spowodowało, że odszedłeś od oleju, z którego stosowania byłeś zadowolony? Może by pójść tym tropem, bowiem jeden user tu pisał tak:
zdałbym się na wybór oleju przez mechanika. W razie jakby coś poszło nie tak żeby Ci nie zarzucił, że niewłaściwy olej wybrałeś.
Skoro to nie Ty wybrałeś olej i pojawił się problem, to... stawiam jednak tezę, że serwis Cię spuści na drzewo. Oni zaproponowali, ale to Ty masz decydujące zdanie.
 
Jeżeli masz olej z ASO, to dziwne że masz Lotosa. KIA od dawna odeszła od Lotosa, już 5 late temu KMP miała umowę z Orlenem, a po jej końcu sprzedają wyłącznie oleje OEM produkowane przez Totala.

Co do problemów to teoretycznie zmiana oleju może spowodować większy pobór, czasami olej znika "sam z siebie" (miałem taki przypadek - jeden raz zjechał z max do suchego magnetu w parę tygodni i potem było dobrze. Te silniki nie są jakieś nadzwyczajnie bezawaryjne, w USA był pozew zbiorowy związany właśnie z nadmiernym poborem oleju. Zakończył się ugodą, KIA i Hyundai zgodziły się opłacać naprawy i t.d.

Więc po prostu możesz mieć mechaniczny problem. Tam to były problemy z oprogramowaniem i pierścieniami. Możesz poszukać na ile to się przekłada na rynek UE i czy dotyczyło Twojej serii silników, aż tak obyty nie jestem.

Co do samego oleju, to ta seria GDI wymaga 5W-30 A5/B5 albo API SN i na tym bym się koncentrował. Osobiście poleciłbym oleje Mitasu Gold MJ-103 jeżeli ich cena cię nie odstraszy - lałem je znajomym do ich Kijanek właśnie z silnikami z Twojej serii (zarówno 1.6 jak i 2.0) i nikt nigdy nie narzekał.

Płukanka... możesz tego Archoila, ale ja na twoim miejscu spróbowałbym Yacco Vidange w opcji "serwisowej" czyli na czysty olej i filtr. Wymieniasz 2x, pierwszy raz na jakimś najtańszym oleju z marketu byle lepkość się z miarę zgadzała, może nawet być 0W-20. Tylko do tego potrzebujesz albo zmieniać sam, albo znać mechanika który się na coś takiego zgodzi.
 
Back
Top