• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Dobry olej może dobić stary silnik?

W Golfie manometr podpina się w ciągu 60 sekund... Do mechanika mam 11 km - zdążył się nagrzać olej w sierpniu?
 
@ozzy1979 zdecydowanie nie...

Tak jak piszecie Żeby się tak pochylać nad wynikami potrzebny jest zegar niebylejaki. Kiedy montowałem do siebie w Saabiee temp I ciśnienie to pamiętam, że dopiero od około 800zl za sztukę były zegarki w miarę sensowne. (7-8lat temu)

Wtedy przechodząc z Amsoila SS 5W50 na Nesye City Pro 0W40 na jałowym spadło mi o grubość wskazówki, ok 0.1b. Pomiar z podstawki pod filtr oleju. Logiczne ale w ogóle się tym nie przejąłem, bo nie było to super dokładne.
 
A tam jeszcze słychać czasem hydraulikę więc temat też jest pod obserwacją.

A i czuć przepalony olej po zatrzymaniu na parkingu
Mam ten silnik w 307 z 2002r. Po zmianie oleju z lotosa 5w40 na lotosa 10w40 po pewnym czasie odezwała się hydraulika, chyba najciszej było na totalu 5w30 ECS.
Co do zapachu oleju po zatrzymani to w tych silnikach czujnik ciśnienia oleju jest tuż nad wydechem i często puszcza tam olej, ja już czujnik wymieniłem i miałem rok spokoju teraz znów cieknie, więc myślę że masz ten czujnik do sprawdzenia. Dodam że olej nie cieknie przez uszczelkę lecz przez sam czujnik.
 
Żeby się tak pochylać nad wynikami potrzebny jest zegar niebylejaki.
Cała instalacja tak naprawdę, od czujnika, przez okablowanie po wskaźnik. Przerabiałem w Z20LET temat wskaźników, zaczynałem od Defi, później trochę droższe Auto Gauge, skończyłem na wskaźniku cisnienia oleju od AEM-a i różnice wskazań były po prostu zauważalne, a AEM był po prostu bezkonkurencyjny, bo miał skalę do 6 bar, nie do 10 podziałkę co 0.1, nie co 0.2 bar i dodatkowe cyfrowe wskazanie ciśnienia i temperatury z dokładnością do drugiego miejsca po przecinku 😁 tylko kosztował ½ wartości samochodu 😅. Tylko okablowanie, to też nie była linka 0.25mm, tylko przewody 17AWG w sylikonie i każdy w osobnym ekranie, trochę zbędny kosmos, ale moze jakoś to się jednak przekładało na ostateczny wynik 🤔.
 
Czyli wypadało by podjechać do mechanika żeby sprawdził czy ciśnienie pokrywa się ze wskazaniem tego zegara
 
Bez przesady. To nie styczeń, tylko sierpień był.
W którymkolwiek aucie mogłem to patrzyłem w jakich pracują temperaturach i czas nagrzewania oleju między nimi był czasem niesamowicie odmienny. Po 11km to czasem ciecz nie dochodzi do temp pracy mimo tego, co widać na fabrycznych zegarach. Przyjąłem po tych obserwacjach, że olej potrzebuję 2x tyle czasu/odległości co ciecz aby można było deptać do czerwonego.
 
Nie przesadzaj z tym 20 km to zależy od auta.
 
Nawet w sierpniowym w upale trzeba przejechać 20 km żeby rozgrzać olej. Przynajmniej 20 km!
Przesada. Raz tyle musiałem przejechać do temp roboczej, ale po 2 dniowym postoju w mrozach i powoli się tocząc na niskich obrotach + mam sporą miskę i brak turbo. W upałach lub wyjeżdżając z garażu to do 5-7km w zależności od warunków i olej ma temp roboczą. Woda oczywiście dużo szybciej.
 
Przykład odemnie z dziś.
IMG20231016152634.jpg
Na zewnątrz temp 4-6 stopni, lało bardzo mocno, jechałem bez pośpiechu 70-90km/h i po 20km olej dobił 80 stopni dopiero na koniec jazdy jak wjechałem w miasto.

Mogę przyjąć, że w upał to 10-15km starczy, jak jest poniżej 10 stopni to już ze 20 kilometrów bym powiedział, jak jest mróz to z pól godziny jazdy. Mówię jedynie ze swoich obserwacji na przykładzie 1.9TDI i 5W40.

Jak wróciłem do domu taką samą trasę, ale już jechałem szybciej 90-100 to olej też scylował ciągle w okolicach 80 stopni przy tej temp na zewnątrz. W lato spokojnie byłoby w przedziale 90-100 stopni.
 
Nawet jeśli olej/silnik u @ozzy1979 nie jest rozgrzany na 100% (ja tak uważam) to i tak po przejechaniu kolejnych kilometrów ciśnienie z 2 bar nie zrobi się 1 czy 0.8 bar jak w silniku OP

20231017_075633.jpg
 
Nie przesadzaj z tym 20 km to zależy od auta.
Masz rację, jeżeli autko ma miskę o pojemności 4-5 litrów to olej rozgrzewa się szybciej, ale w samochodach z miskami o pojemności 8-10 litrów 20 kilometrów to jest minimum, żeby olej osiągnął swoją temperaturę.
 
A jaka jest dokładność i rozdzielczość pomiarowa takiego urządzenia?
Dobra odpowiedź brzmi że zawsze taka sama. Nie ważne czy 4,5bar to w rzeczywistości 4,3572. To jest mój punkt odniesienia. Jeżeli na 10W40 przy oleju rozgrzanym do "czerwoności" ciśnienie na jałowym jest 1bar a na 5W30 już przy temperaturze roboczej spada do 0.8 i niżej to można wyciągnąć jakieś wnioski.

Ogólnie to ciśnienie po 12km jazdy spadało do 0,5bar na jałowych a przy ruszaniu nawet przyklepało 0. Zmieniłem szybko na 10W40 i wszystko wróciło do normy, ciśnienia są większe a na jałowym 1.2bar i nie sprawiłem, żeby spadło niżej.

Wnioski. Do silników zużytych, starych które czasy swojej świetności mają za sobą, nie warto lać dobrego oleju o niskiej lepkości, bo można przytrzeć silnik do końca.
 
Do mechanika mam 11 km - zdążył się nagrzać olej w sierpniu?
Pewnie, twój pomiar duzo powiedział!
Co do zapachu oleju po zatrzymani to w tych silnikach czujnik ciśnienia oleju jest tuż nad wydechem i
Nie jest. W Xsarach jest inna podstawa filtra oleju. Natomiast ani w peugeocie ani w citroenie nie ma czujnika nad wydechem. Nie wiem skąd był zapach oleju ale tam wszystko było szczelne.

Mówicie jeszcze o dystansie nagrzewania oleju. U mnie po 12km (tyle mam do pracy) ciśnienia stabilizują się i zasadniczo po przejechaniu 25-50 zbyt wiele się nie zmienia. Nie mam chłodnicy oleju, wy pewnie macie wymienniki więc też inna bajka.
 
No panie chyba mnie zdopingowałeś do zrobienia pomiarów w pandzie. Jednorazowo pokonuję 16km. Czy jest po takim dystansue rozgrzana? Olej pewnie tak ale otocznie silnika, cały samochód na pewno da się rozgrzać bardziej. Nie raz było pisane na forum, że prędzej zrobisz krzywdę za niską lepkością oleju niż za wysoką. Myślę, że panda (2003) jest w dobrym stanie i ciśnienie będzie jak trzeba. Kiedyś sprawdzałem gdzieś dane to chyba powinno być min 0.9 bar na wolnych. 90zl kosztuje na alle zestaw geko do pomiaru ciśnienia. Wydaje się sensowny z wieloma końcówkami i manometrem do 10 bar.

A już mi się przypomniało jak to było. Miałem zalać 0W16 i sprawdzić ciśnienie ale kupiłem 0W30 i sobie tą czynność odpuściłem 😉
 
Natomiast ani w peugeocie ani w citroenie nie ma czujnika nad wydechem.
Wymieniałem własnymi rękoma i mogę stwierdzić że w 307 1.6 109km jest bezpośrednio nad rura idącą między katalizatorem a tłumikiem środkowym.
 
To jak przy normalnym ruszaniu obijało Ci się o 'zero' to nie jest pacjent na takie eksperymenty...

Apropos nagrzewania - a gdzie jeszcze nagrzać olej w skrzyni automatycznej.
 
Back
Top