Rumcajs1991
Użytkownik
- Samochód
- Xsara 1.6 16V
Od pewnego czasu poruszam się aktywnie z zegarem ciśnienia oleju. Od taka zachcianka. Do swojego pancernego silnika ("stara motoryzacja") zalałem olej pół-syntetyczny Lotos 10W40 z normą SN. Moje obserwacje ciśnienia oleju od obrotów dla tego oleju: (10tys przebiegu)
Widać więc zależność od temperatury.
Zimny olej - to normalna praca silnika do w przedziale 5 - 10km
Gorący olej to normalna praca silnika po przejechaniu minimum 25km
Przegrzany olej to eksploatacja typowo sportowa czyli 10-15km mocnego dawania po gazie z klimatyzacją w upalne dni.
Wymiana oleju przed zimą więc postanowiłem, że zastosuję olej 5W30 który jest obecnie tak popularny. Według moich obserwacji tematu powinno to poprawić "penetrację" oleju podczas zimnego rozruchu co przy trasach 5-12km powinno wyjść na plus. Aczkolwiek to raczej eksperyment niż próba
Zalałem Syntetyczny Platinum Max Expert V 5W30 api SN. Tabela dla świeżego oleju:
Martwi mnie ciśnienie oleju. Na jałowych i w niskich obrotach zdecydowanie niższe. Ciekawe jak będzie później i czy będzie "nisko ale stabilnie" czy "nisko i coraz niżej".
850 | 1700 | 2000 | 2500 | 3000 | |
Po rozruchu | 4,5 | 4,5 | 5 | 5 | >6,5 |
Zimny olej | 2 | 2,2-2,5 | 3 | 3,5 | 4,5 |
Gorący olej | 1-1,2 | 2 | 2,5 | 3 | 4-4,5 |
Przegrzany olej | 0.8 | 1,5-1,7 | 2-2,2 | 2,5 | 3-3,2 |
Widać więc zależność od temperatury.
Zimny olej - to normalna praca silnika do w przedziale 5 - 10km
Gorący olej to normalna praca silnika po przejechaniu minimum 25km
Przegrzany olej to eksploatacja typowo sportowa czyli 10-15km mocnego dawania po gazie z klimatyzacją w upalne dni.
Wymiana oleju przed zimą więc postanowiłem, że zastosuję olej 5W30 który jest obecnie tak popularny. Według moich obserwacji tematu powinno to poprawić "penetrację" oleju podczas zimnego rozruchu co przy trasach 5-12km powinno wyjść na plus. Aczkolwiek to raczej eksperyment niż próba
Zalałem Syntetyczny Platinum Max Expert V 5W30 api SN. Tabela dla świeżego oleju:
850 | 1700 | 2000 | 2500 | 3000 | |
Po rozruchu | 3,2 | 3,5 | 3,9 | ||
Zimny olej | 1 | 2 | 2 | 2,5 | |
Gorący olej | 0.8 | 1,8 | 2 | 2,2 | |
Przegrzany olej |
Martwi mnie ciśnienie oleju. Na jałowych i w niskich obrotach zdecydowanie niższe. Ciekawe jak będzie później i czy będzie "nisko ale stabilnie" czy "nisko i coraz niżej".