• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Dobry olej może dobić stary silnik?

Rumcajs1991

Użytkownik
Samochód
Xsara 1.6 16V
Od pewnego czasu poruszam się aktywnie z zegarem ciśnienia oleju. Od taka zachcianka. Do swojego pancernego silnika ("stara motoryzacja") zalałem olej pół-syntetyczny Lotos 10W40 z normą SN. Moje obserwacje ciśnienia oleju od obrotów dla tego oleju: (10tys przebiegu)

8501700200025003000
Po rozruchu4,54,555>6,5
Zimny olej22,2-2,533,54,5
Gorący olej1-1,222,534-4,5
Przegrzany olej0.81,5-1,72-2,22,53-3,2

Widać więc zależność od temperatury.
Zimny olej - to normalna praca silnika do w przedziale 5 - 10km
Gorący olej to normalna praca silnika po przejechaniu minimum 25km
Przegrzany olej to eksploatacja typowo sportowa czyli 10-15km mocnego dawania po gazie z klimatyzacją w upalne dni.

Wymiana oleju przed zimą więc postanowiłem, że zastosuję olej 5W30 który jest obecnie tak popularny. Według moich obserwacji tematu powinno to poprawić "penetrację" oleju podczas zimnego rozruchu co przy trasach 5-12km powinno wyjść na plus. Aczkolwiek to raczej eksperyment niż próba
Zalałem Syntetyczny Platinum Max Expert V 5W30 api SN. Tabela dla świeżego oleju:

8501700200025003000
Po rozruchu3,23,53,9
Zimny olej1222,5
Gorący olej0.81,822,2
Przegrzany olej

Martwi mnie ciśnienie oleju. Na jałowych i w niskich obrotach zdecydowanie niższe. Ciekawe jak będzie później i czy będzie "nisko ale stabilnie" czy "nisko i coraz niżej".
 

Attachments

  • IMG_20231015_170821774.jpg
    IMG_20231015_170821774.jpg
    844,4 KB · Odwiedzin: 71
Zasada jest prosta - im niższa lepkość, tym niższe ciśnienie.
Wyjątkiem są pompy o regulowanym wydatku/sterowane.
Dla starszych silników minimalne bezpieczne ciśnienie to 1 bar na wolnych obrotach iin 3 bary powyżej 2500.
Wartości dosyć przybliżone.

Ps jaki to silnik?
 
1.6 16V z grupy PSA to ten 109konny, pancerny TU5JP4.
Zasada jest prosta - im niższa lepkość, tym niższe ciśnienie.
Liczyłem na niższe ciśnienie po rozruchu ale na wyższe przy pełnym rozgrzaniu i przegrzaniu. Czyli na niższą ale stabilną (w pełnym zakresie temperatur) lepkość.
Wartości nie są przybliżone ale dokładne dla tego zakresu. 0.2Bar to duża dokładność. Analiza to też nie spojrzenie na zegar tylko obserwacja przez dłuższy czas.

Zwróciłem też uwagę, że na 10W40 ciśnienie oleju spadało wolniej. To znaczy, silnik po 5-10sekundach pracy na niskich obrotach spadało do wartości z tabeli natomiast 5W30 niemalże od razu.
 
5w30 jest bardziej pompowalny, szybciej przeciska się od 10w40, dlatego ciśnienie szybciej spada.
 
Ja bym postawił na twoim miejscu na 5w40
 
5w30 jest bardziej pompowalny, szybciej przeciska się od 10w40, dlatego ciśnienie szybciej spada.
Jemu raczej chodzi o to, ze z tych pomiarow moze wynikac, ze 5W30 no w lato w upal na jalowym moze byc niebezpieczny. I te liczby moga to potwierdzać.
 
Rzecz w tym, że pomiar jest zapewne tuż za pompą, a najważniejsza informacja to ciśnienie na ostatniej podporze wału (najdalej od pompy).
 
Pozwolę sobie tylko zauważyć, że do TU5JP4 montowanego parę lat później np. w C4 zalecany był już 5W30 z normą bodajże 2296, gdzie ASO bardzo często lało po prostu Ineo ECS i nic się z tymi jednostkami nie działo strasznego.
 
W mojej instrukcji obsługi do tego samochodu nie ma właśnie doboru oleju. Silnik ma 205tys "miastowych" i jest też proporcjonalnie zużyty. Te silniki były produkowane w czasach gdzie nie było "ekoszajby" - przynajmniej w Xsarach z 2001 bo wiem, że te silniki były później jeszcze montowane. Myślę, że się nie zatrze od razu ale będę temat monitorował i w razie czego, mam jeszcze bańkę Lotosa 10W40.

A tam jeszcze słychać czasem hydraulikę więc temat też jest pod obserwacją.
 
Elf nf 5w40
 
Golf mk2 na biegu jałowym. 5W30 Shell HU. Olej w temperaturze roboczej.
 

Attachments

  • IMG_20230419_142835.jpg
    IMG_20230419_142835.jpg
    3,6 MB · Odwiedzin: 115
@Rumcajs1991 Nie wiem czy to przypadłość tych silników czy Twojego egzemplarza ale np stary tdi u Chrisa miał większe ciśnienie oleju na 0W20. Jeśli dobrze pamiętam to 1.2 bar na wolnych obrotach przy rozgrzanym silniku. Ja mam w pandzie 0W30 A3B4 zamiast zalecanego 10W40, miałem zmierzyć ciśnienie ale jakoś nie ma kiedy.
 
Ale jakiej ściemy? Nie rozumiem.
Ja obserwuje ciśnienie w czasie rzeczywistym a to co innego niż pomiar 10minut od pracy (czas na podpięcie zegara) albo grzejąc olej na biegu jałowym. Jak zgaszę nagrzany silnik na 5-10min to po rozruchu ciśnienie jest o około 1bar większe. Dlatego ciężko porównać.

IMG_20231016_111555686.jpg Po kilku kilometrach ostrzejszej jazdy.

A i czuć przepalony olej po zatrzymaniu na parkingu
 
A jaka jest dokładność i rozdzielczość pomiarowa takiego urządzenia? Przecież skala jest do 10 bar, różnica 0.2 bara to jest jedna kreska. Może zastanawiasz się nad wartościami mieszczącymi się w zakresie błędu pomiarowego.

Podobne czujniki temapratury oleju mają niską dokładność pomiaru. Z badań które robiłem różnica temperatury mogła wynosić nawet +10°C co przy 100°C temperatury oleju daje 10% błędu pomiarowego.
 
Back
Top