• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Dobry olej może dobić stary silnik?

Wymieniałem własnymi rękoma i mogę stwierdzić że w 307 1.6 109km jest bezpośrednio nad rura idącą między katalizatorem a tłumikiem środkowym.
Jest za rurą w podstawie przy bloku. Jest nawet odlew który separuje czujnik od rury. Zrzut ekranu 2023-10-18 193000.png
U mnie jest jest podstawa z wysokim filtrem a czujnik idzie bezpośrednio w dół. Mam tam właśnie wkręcony czujnik do zegara więc jest szczelnie. Może silnik spalał olej. Nie wiem ale ten olej nie cieszył się aprobatą tego silnika :D
To jak przy normalnym ruszaniu obijało Ci się o 'zero' to nie jest pacjent na takie eksperymenty...
Przy ruszaniu czasem spadają obroty i na 5W30 natychmiast wskazówka spadała na 0. Zakończyłem eksperyment i wlałem 10W40 i ciśnienia wróciły do normy.
 
@Rumcajs1991 Nie zaświecała się czasem kontrolka niskiego ciśnienia przy ruszaniu?
 
@Hubert1 właśnie dziwne, bo przy 0.3-0.5 bar powinna już wypalać oczodoły 🤔
 
No to też masz czujnik do dołu. Tutaj nr 20 i również jest z prawej strony układu wydechowego - jak u mnie.
@Hubert1 właśnie dziwne, bo przy 0.3-0.5 bar powinna już wypalać oczodoły 🤔
Ja nie mam wpiętego kontrolki ;-) dlatego nie mruga.
 

Attachments

  • 1697659378960.png
    1697659378960.png
    78,1 KB · Odwiedzin: 48
Kupiłem kiedyś V40 z 1.9 dCi na części. Świadomie jechałem nim bez oleju. Najpierw obróciła się panewa, a dopiero po 10 km zaświecił się aladyn 😅
 
No tak jest. W Audi urwałem michę, ale nic się nie zapaliło. Biegły napisał, że po urwaniu miski piana z resztek oleju i powietrza ma wystarczające ciśnienie, by nie zapaliła się kontrolka.
 
Tak właśnie jest z tymi akcesoryjnymi wskaźnikami i czujnikami, nigdy do końca nie wiadomo czy wskazania mają coś wspólnego z stanem faktycznym. Plus dodatkowe ryzyko wycieku oleju z podstawki filtra. Lepiej się stresować, czy jeździć szczęśliwym i nieświadomym? 🤔
Manual mojej hondy podaje min. dop. ciśnienie oleju ~0,7bar/10psi (temp. 80°C) przy 750rpm(+/-50). Czyli można założyć, że powyżej 100°C min. dopuszczalne będzie jeszcze niższe.
Ile mam faktycznie nie wiem, ponieważ najpierw trzeba znać dokładną temperaturę oleju, aby można było cokolwiek ocenić.
Kontrolka ostrzegawcza zwykle przy zaniku ciśnienia powinna się pojawiać.
 
Tak właśnie jest z tymi akcesoryjnymi wskaźnikami i czujnikami, nigdy do końca nie wiadomo czy wskazania mają coś wspólnego z stanem faktycznym. Plus dodatkowe ryzyko wycieku oleju z podstawki filtra.
Jakie ryzyko wycieku? Z czego? Jeszcze nie widziałem, żeby z akcesoryjnego czujnika leciał olej natomiast z fabrycznych leje się często.
A tak się czepiacie wskazań, że niby droższe są dokładniejsze po 5 miejsc po przecinku. Podpinaliście może zwykły, analogowy manometr? Przecież tam jest pulsacja, wskazówka pulsuje, na niskich bardziej, na wysokich też tak jak zawór upuszcza. To jak chcecie mieć dokładność skoro i tak trzeba uśredniać? A jeśli chodzi o same wskazania to u mnie się zgadzają. 0 to zero łatwo sprawdzić ale tak jak podpinałem manometr to mniej więcej pokazywał podobnie. Ci, którzy narzekają na akcesoryjne zegary zwyczajnie nie potrafią ich odpowietrzyć a wtedy faktycznie przekłamuje dość konkretnie.

Temat właściwie wyczerpany ale miał na celu pokazanie, że jest dość duży spadek ciśnienia na ciepłym oleju w starym samochodzie. Może więc częściowo uznać, że zmiany lepkości wraz z zużywaniem silnika to jakiś sposób na dalszą eksploatacje. Przy jeździe w korkach przy ciągłym ruszaniu bez gazu po kilka metrów na 5W30 można łatwo przytrzeć panewy.
 
Spoko ale chyba po zimie zrobię rewizję panewek. Coś tam musi być na rzeczy gdyż przy wymianie (na tego właśnie 5W30) w filtrze oleju było mega dużo opiłków. Mam nadzieję, że to pozostałości po remoncie głowicy aczkolwiek i tak pewnie zrobiło spustoszenie w pompie i panewkach. Cena samochodu niszowa więc i problem ma rangę bardziej "hobby i zainteresowania". Pozdrawiam
 
@Rumcajs1991 poprzedni właściciel kilka lat jeździł na totalu 5w30 ECS i mogę ci powiedzieć że jedyne co się nie pierdzieli w tym samochodzie to właśnie silnik. Więc sory ale ja w przytarte panewki od sae 30 nie uwierzę.
 
Nie zrozumiałeś kontentu tematu. Zgodzę się, że żaden olej nie zaszkodzi dobremu silnikowi ale takiemu, który swoje już ma za sobą i nie jednego właściciela może namieszać.

To było doświadczenie, sam chciałem się przekonać i rozwiać pewne mity które okazały się częściowo prawdą. Może 10W40 czy jak koledzy wyżej napisali, 10W50 może życie takiego zmęczonego silnika jeszcze chwile przedłużyć. Wnioski można wyciągnąć, można dyskutować.

Mam drugi taki silnik po inspecji który jest niemalże nominalny. Panewki, wałki rozrządu, cylindry są niemal niezużyte. Natomiast w moim na wałkach widać już zmęczenie, na szklankach są dziwne wytarcia, nawet pod uszczelniacze rów wyryty więc eksploatacja miejska, targanie przyczep raczej mu nie pomogła.
Zrzut ekranu 2023-10-19 201943.png
 
Back
Top