• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Volvo S80 D5

Rafał57

Użytkownik
Samochód
Mercedes
Marka samochodu
Volvo S80
Budżet/ile litrów
300/6
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
  2. Jazda w górach, z przyczepką i t.p. ciężki warunki
Silnik
2.4 D5
Data produkcji
2007
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Tak
Pobór oleju na 1000 km
Nie wiadomo
Jakiego oleju wymaga instrukcja
A5/B5 0w30?
Jaki olej masz obecnie
Wiadomo tylko, że jakiś 5W30
Witam Wszystkich,
Kolega kupił Volvo S80 2.4 D5 z 2007r. Wydaje mi się, że do tego silnika z tego okresu jest zalecany Full Saps A5/B5 w lepkości 0W30. Mając taki samochód pewnie używałbym jakiś A3/B4 0W30/40, albo C3 0W30/40. Kolega prawdopodobnie będzie chciał zostać na lepkości 5W30, ponieważ taka była. Zostając na tej lepkości, iść w zalecaną normę A5/B5 czy lepiej C3 / C2/C3? Może warto najpierw sprawdzić jaki jest pobór oleju i wtedy zdecydować czy wybrać full czy mid saps?
 
Last edited:
Na sam początek warto by sprawdzić, czy występuje jakiś pobór oleju i jeśli tak, to jaki.

Chcąc trzymać się zaleceń producenta, gdzie nie widzę potrzeby ani sensu stosowania olejów A3/B4, czy C3, bo Volvo akurat tak samo świetnie jak PSA, dogaduje się z olejami niskolepkościowymi.

W zasadzie, wśród olejów A5/B5 to będzie kompletnie bez różnicy, co będzie stosowane, bo wszystkie praktycznie są na tym samym przepisie. Orlen Max Expert 0W30, Shell Helix Ultra A5/B5 0W30 jest godny polecenia przez wzgląd na zastosowane bazy GTL, Texaco Energy 0W30, ewentualnie przejście na 5W30 i tutaj Magnatec A5 5W30, Motorcraft A5 5W30 i, i, w zasadzie tyle, bo cała reszta to praktycznie to samo, ewentualnie jest jeszcze Ravenol FDS 5W30, ale to już dla kogoś, kto chce po prostu wydać dużo na olej.

Prawdę powiedziawszy, interwał wymiany 10kkm i lać co tańsze i markowe, Orlen, Texaco, albo 5W30, również Orlen, Gulf Formula FS etc.
 
Ja teraz śmigam D5 na Meguin Eco 1 0W30 + ceratec, przeszedłem z Lotosa 5W40.
A czeka Orlen ME 0W30. I ten bym polecał, jak również shell z powodu baz GTL.

Przede wszystkim po zakupie zmienić rozrząd a także pasek osprzętu z napinaczem.
Obstawiam że jakieś 90% tych jednostek które kończą żywot przedwcześnie, następuje to z powodu strzału rozrządu.

Jeszcze co do oleju, to legenda mówi że 0W30 szybciej wykańcza hydropopychacze, ale w 17 letnim aucie 5W40 ich nie naprawi.
Jeśli są zużyte to trzeba zmienić i tyle.

A i jeszcze warto zwrócić uwagę na stan układu chłodzenia, te silniczki mają dość delikatne głowice, wrażliwe na przegrzanie.

Życzę koledze miłej i bezproblemowej eksploatacji.
 
Last edited:
Tak jak pisze @JNC_946 sprawdzić rozrząd i chłodzenie. Niby w tym silniku producent zaleca wymianę rozrządu co 180 tys. km, ale ja u siebie sprawdziłem po ok. 145 tys. i od razu wymieniłem caly kpl z pompą. A ori pasek niby z wierzchu wyglądał dobrze, ale jak sprawdzilem od strony zębów to już miał ze 2 pęknięcia, które zatrzymała osnowa paska... fotki w zalaczeniu. Tak więc nie wiem czy dotrwalby do tych 180 tys., tym bardziej że mam podniesioną moc.
Co do oleju to ja na próbę przesiadłem się na Shell Helix Ultra ECT 0W-30 C2/C3 (Chciałem mieć wiekszy HTHS i mniejszy popiół oraz lepszą bazę GTL) z używanego uprzednio Valvoline Synpower FE 0W-30 A5/B5 i wymieniać go będę - tak jak radzi @Triumphator co 10kkm. Na razie zrobiłem na nim ok. 1000 km i subiektywnie w porównaniu do Valvoline wydaje mi sie, że ciut ciszej silnik pracuje... poza tym DPF chyba wolniej łapie gramy sadzy... oraz temp. silnika jest ok. 1-2 st. niżej... Ale to na razie pierwsze kilometry po wymianie (z plukanką AR2820), wiec może to po prostu "powiew świeżości"😉
Z olejów 0W-30 A5/B5 wymaganych instrukcją rozważyłbym jeszcze Mobile 1 ESP LV 0W-30 C2/A5B5/VOLVO 95200377.
 

Attachments

  • 20220708_134959~2.jpg
    20220708_134959~2.jpg
    362,9 KB · Odwiedzin: 34
  • 20220708_135026~2.jpg
    20220708_135026~2.jpg
    690,2 KB · Odwiedzin: 35
  • 20220708_135015~2.jpg
    20220708_135015~2.jpg
    429 KB · Odwiedzin: 33
5cyl volvo to pancerne jednostki. W rodzinie mamy xc90 d5 z 2011. przebieg w tej chwili 380kkm, oleje wymieniane co rok z przebiegami 15-30kkm. Lane zazwyczaj jakieś 5w-30 motula , ostatnio był jakiś shell 0w30, ale znów jest teraz motyl 5w-30, noga ciężka plus jakiś fabryczny program mocowy. Nigdy nie była stosowana płukanka. Zona nie odróżnia czy silnik ciepły czy zimny (mimo moich upomnień by nie pałowała na zimno). DPF, wtryski, turbo od nowości i brak ubytków oleju, tylko skrzynia już nie chodzi za dobrze (szkoda, ze to aisin zamiast 6hp). Także patrząc na ten egzemplarz, sadze, ze do tego silnika dowolny olej zgodny ze specyfikacją da radę.
Z moim śmigiełkiem nie potrafił bym tak ;)
 
@bastaz zgoda, silnik D5244Txx dużo wytrzymuje, ale lepiej w nim pilnować paska osprzętu i rozrządu (bo często ten pierwszy potrafi zniszczyć ten drugi😉), jak już była tu o tym mowa. Poza tym wg starej maksymy: "kto smaruje, ten jedzie" ja tam wolę lać dobre oleje i zmieniać je częściej...
No i w ogole je zmieniać, bo to, że w normalnych warunkach eksploatacji Volvo nie przewidywało wymiany płynu ATF w ASB Aisin TF80-SC, dlatego ta skrzynia może w tej chwili chodzić Ci gorzej😉
Producent tej skrzyni, czyli Aisin-Warner przewiduje wymianę płynu co ok. 60 tys. km i jest to tym bardziej ważne, że ta skrzynia ma zintegrowany filtr, którego nie wymieniasz normalnie przy wymianie ATF a dopiero przy remoncie skrzyni.
Skrzynia TF80-SC/SD jest wytrzymała pod warunkiem okresowej wymiany oleju (wytrzymuje min. 2 razy wieksze przebiegi niż np. nowe skrzynie X-Tronic CVT ze stajni Renault-Nissan-Infiniti (Jatco). Negatywne opinie o niej powstały właśnie przez intensywną eksploatację bez wymiany ATF (lub np. przez pierwszą wymianę ATF po przebiegu ponad 200kkm😂)
Jeśli ATF jednak wymieniałeś to może Ci siadać sterownik skrzyni i akurat w tym modelu jest to dość latwe i w miarę tanie do wymiany np. na regenerowany, w porownaniu do skrzyń ze stajni "ze śmigiełkiem"😉
 
CVT to wyjec-tragedia a nie skrzynia biegów, to się nie nadaje do samochodów ;)
Olej w asb był wymieniany, nawet chyba dynamicznie co ok 80kkm. Te skrzynie (jak i 5b aisna) to takie muły, szczególnie przy ruszaniu. Stary ZF 6HP szczególnie po zaaplikowaniu oprogramowania xHP to jest jakościowa przepaść.
 
Wracając do tematu, czy kompromisem pomiędzy A5/B5 a C3,C2/C3 (DPF) może być tutaj klasa ILSAC GF-5?
 
Last edited:
W dziale "Dobór oleju" OP rządzi w swoim wątku. Jeśli nie bierze udziału w dyskusji nie na temat doboru to posty traktowane są jako OT

Z reguły oleje bez klasy ACEA nie są zalecane do silników wysokoprężnych. Nie do końca wyjaśniono dlaczego ale w opisach niektórych np Fuchs Titan Supersyn D1 jest to wprost zapisane.
 
Last edited:
1. W co lepiej pójść, w zwykły olej spełniający normę A5/B5, czy taki który spełnia A5/B5 i jednocześnie C2?
2. Czy normę A5/B5 można zastąpić A7/B7 i czy jest to bardziej wymagająca specyfikacja?
 
@Rafał57 co do pkt. 1 to ja, jeśli chciałbym zostać przy fabrycznym zaleceniu Volvo z normą A5B5, bym szedł w tym kierunku (bo jest DPF, a nie wszystkie A5B5 się do tego nadają)...
I tu rekomendowałbym chyba polecony wcześniej Mobil 1 ESP LV 0W-30 C2/A5B5/VOLVO 95200377...
Sam się długo zastanawiałem czy nie przejść na taki i niewykluczone, że jak pyknie mi interwał 10kkm na Shell Helix Ultra ECT 0W-30 C2/C3 to potestuję tego Mobila...
Na razie jestem zadowolony z tego Shella, bo nie jest drogi a mam jednak ciut (1-2 st. C) niższe temp. przy "deptaniu" niż w poprzednim Valvoline Synpower FE 0W-30 A5/B5 i zauważalnie już teraz wolniej zapełnia mi się DPF (pomimo w większości dynamicznej jazdy) po ok. 800 km przebiegu mam ok. 10,5 g sadzy w DPF, więc pewnie do rozpoczecia procesu wypalania (ok. 28g) zrobię grubo ponad 2kkm, co raczej rzadko udawało się na Valvoline (chyba, że przy bardzo spokojnej długiej trasie). Jak wiecej jeździłem ostro, to DPF nawet potrafił zapełnić się i wypalać po ok. 700-800 km.
Co do pkt. 2 to nie wiem.
 
A7/B7 jest kompatybilna wstecz z A5/B5. Posiada nowoczesny pakiet dodatków (również pod lspi, ale tutaj tego nie będzie dotyczyć).
Do Volvo możesz wziąć pod uwagę Valvoline Synpower FE 5w30/0w30, oba posiadają najnowsze normy (nowa czarna etykieta od dobrego roku na rynku), wysoki TBN, niezłe temperatury płynięcia.
Druga opcja to Shell 0w30 A5/B7 na GTLu.

Jeśli chcesz pójść A5/B5/C2 to Mobil1 ESP 0w30 LV.
 
Mam pięć olejów na uwadze. (Powtórzę się, że szukam lepkości 5W30)
1. Millers EE Performance Eco - wziąłem go pod uwagę, ze względu na dość niespotykany pakiet dodatków, b.dużo molibdenu, ale zastanawia mnie, czy może być tego jakiś negatywny skutek ze względu na turbo - odkładanie depozytów (info z forum)
2. Valvoline Synpower FE - podobnie jak Millers rzadka, nowoczesna formulacja sporo magnezu i boru, spełnia normę A7/B7.
3. Neste Pro F - niska temperatura krzepnięcia, co świadczy o użyciu dobrej jakości bazy. Mam zaufanie do tego producenta.
4. Eurol Fluence FE - solidnie i tanio, dobry stosunek ceny do jakości + spełnia jeszcze normę C2 (plus dla DPF)
5. Texaco Havoline Energy MS - podobnie jak Eurol.
Wiem, że jest jeszcze Castrol Magnatec A5, interesuje mnie, jak ewentualnie ma się do w.w. propozycji. Konkretnie skupiam się na tych pięciu opcjach i z nich bym coś wybrał.
 
Last edited:
Nie upieraj się tak przy tym 5W-30 A5/B5, to będzie praktycznie to samo co 0W-30 A5/B5, a być może znajdzie się coś ciekawszego o tej lepkości.
Od siebie dorzucam do rozważenia:
Meguin WIV 50601 SAE 0W-30 (masz analizę na forum),
Total Quartz 9000 0W-30 (dobra cena oraz widzę na stronie producenta, że zaczął spełniać normę A7/B7, szkoda, że nie ma dostępnych żadnych analiz w internecie).
Dodatkowo, w tym samochodzie nie musisz przejmować się DPF pod kątem doboru oleju, te silniki, jeśli wszystko jest w porządku, nie spalają oleju - od wymiany do wymiany nie powinno być widocznych zmian na bagnecie.
Osobiście uważam, że lepiej kupić 6 litrów Orlen 0W-30 A5/B5 (koszt ok. 180 zł) i robić wymiany co ok. 5-7,5 tys. km niż piłować w takich warunkach 15 tys. km na olejku po 50 zł/litr.
 
Back
Top