Przejrzałem ofertę labów na całym świecie i nie znalazłem żadnego który by ten test oferował inaczej niż "zamów ofertę", więc raczej nie ma co liczyć na to że będziemy go w stanie wykonywać.
W niniejszej Normie Międzynarodowej określono metodę oceny odporności na naprężenia ścinające działające na oleje mineralne, oleje syntetyczne i inne ciecze zawierające polimery, podczas przepływu przez określony rozpylacz wtryskiwacza silnika Diesla. Odp
sklep.pkn.pl
Nie robią testu wg ASTM, ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby dostarczyć im wymaganą normę i wykonać analizę wg niej.
@Dulin7, nie tak szybko ...
Po pierwsze, ponad 300pln/próbkę to jednak sporo.
Po drugie, musimy "nauczyć" lab testowania wg astm - nie mamy treści normy, która kosztuje 45€, bodajże.
Po trzecie, znalazłem drugi lab, który wykonuje ten test, ale dzisiaj nie było kierownika. Czekamy do poniedziałku.
Edit
No i trzeba powiedzieć wprost - koszt 1 próbki to prawie 400pln wliczając VAT i koszt zakupu oleju.
Trochę odbiegnę od tematu, ale pośrednio łączy się to ze ścinaniem. Zerknijcie jak wyglada realna lepkość ale w temp. 130°C - to jest wg Shella.
Tutaj zaczyna się degradacja i ścinanie. To trochę odbiega od głównego tematu, ale słaby olej właśnie kończy się poza przyjętym zakresem 40/100 czego nie widzimy w badaniach.
HTHS jest normalizowane do 150°C i tutaj bardzo duża role pełnią dodatki.
Tu jest lekka manipulacja, to jest tylko dowod na to ze 5w30 niższy wsp lepkosci niż 0w30. Czemu nie da się zaprzeczyć.
To się uwiarygodniliśmy.
Drugi i trzeci w zestawieniu 0w30 mają pomijalna różnicę do Shella i są postawione między słabszymi 5w30, co ma wyglądać jakby same nie dawały rady - manip nr 2
Nie raz można przeczytać narzekania na lepkość 5W30 A5/B5, że dany olej jest "prawie" 5W20 ale oznacza to olej jest (teoretycznie) odporny na ścinanie gdyż musi pozostać w swojej klasie SAE po takim teście.
Tu jest lekka manipulacja, to jest tylko dowod na to ze 5w30 niższy wsp lepkosci niż 0w30. Czemu nie da się zaprzeczyć.
To się uwiarygodniliśmy.
Drugi i trzeci w zestawieniu 0w30 mają pomijalna różnicę do Shella i są postawione między słabszymi 5w30, co ma wyglądać jakby same nie dawały rady - manip nr 2
Tak pokrótce - mam drugie laboratorium, które robi ten test wg norm ASTM.
Nawet cena korzystniejsza.
Szczegółów na razie nie piszę bo czekam na potwierdzenie cen.
Jak jutro nie dostane odpowiedzi, zadzwonię ponownie i wtedy wiążąco tutaj podam szczegóły.
Na Oil-Club.ru pojawił się test HX8, widać że lepkość dużo spadła
Teoria że "cienkie" oleje mają dużą odporność na ściananie w tym przypadku się sprawdziła
@harry, błędna interpretacja.
Shear Stability Test pokazuje "jakość" i pośrednio ilość użytego wiskozatora.
Same bazy praktycznie nie ulegają ścinaniu. Nawet gr I i II jest stabilna.
To taka informacja dla "miłośników PAO" ...
Bo te o mniejszej lepkosci wymagaja mniejszej ilosci VM. To zalezy od zastosowanego VM, z reguly sie stosuje mix kilku np. eOCP, mixed Polymer, w celu uzyskania konkretnych celow np. dyspergujacy (PAMA) lub z PPD. Istotny jest tutaj SSI.
@SACZI błędna interpretacja. @harry nic nie napisał o bazach.
Cienkie oleje to te na granicy klasy. Tylko do tej granicy SAE40 Shellowi HU trochę lepkości wyjściowej brakuje.
@soszo, najpierw pogadaj z jakimś laborantem, potem zwracaj mi uwagę.
SS w głównej mierze dotyczy VM, a nie baz. @harry o bazach nie wspominał, bo o tym nie wiedział.
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.