• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Motul Motul 0W-12 w silniku 2.0 turbo GDI benzyna

wszystko o produkatach Motul
@soszo nie, te silniki maja w instrukcji tylko 0/5W30. To jest wlasnie ten przypadek, gdzie pójście o jedną klase niżej niz podana w instrukcji może sie źle skonczyc.
 
Sam widzisz kiedy możesz dostosować lepkość do stylu jazdy temp oleju otoczenia itp a czasami także do wad konstrukcji. Widocznie konstruktor czegoś do końca nie wytestował jak należy albo nie był w stanie wykazać niskiego spalania lub emisji na olejach wyższej lepkości.
Inaczej, producent podal w instrukcji SAE30 i jak widac zejscie na 20 wbrew instrukcji konczy sie źle.
 
No ja właśnie mam do 1.4 tsi do wyboru normy 502/505 lub 504/507. Wybór jest bogaty bo mogę zalać 5w40,0w40,5w30 i 0w30 . Jeździłem na 5w40 i 5w30. Jedyne rożnice jakie zauważyłem to minimalnie szybciej na 5w30 się nagrzewa w zimę natomiast na 5w40 silnik ładniej pracował na dłuższej trasie podczas dużych upałów 30C . Więc za niedługo jak będę zmieniać olej to idę w pro eko hiper nowoczesność 0w30 lub 0w20 czyli poza norme 😉
 
Jeden robi analizy 0W12 co 1600km, a drugi pisze , że na SAE 40 pracuje najładniej. Wystarczy tego OT
 
stosując 0W16 czy nawet jak teraz 0W12 tylko pokazuje, że nie ma czego się bać
Analiza jest z ok 3000 km, tyle to ludzie robią nie raz w miesiąc. Analiza po 10-15 tys km byłaby dopiero jakimś dowodem.
 
Pewnie, tylko cały ten eksperyment, na razie… dotyczy obniżenia lepkości oleju na zimę dla auta, które jeździ krótkie odcinki. Temp robocza wody krótkiego obiegu ! osiąga może w 1/4 takiego jednego krótkiego wyjazdu a po powrocie temp oleju osiąga max 70*C i to auto jest garażowane (obecnie 10-15*C wewnątrz) a temp otoczenia na ogół od -10 do 10*C przy minimalnym ogrzewaniu kabiny tylko żeby zimne do środka nie wiało. To daje lepkości oleju realnie nadal wyższe niż latem przy włączonej klimatyzacji kiedy olej 0W20 C5 osiąga w takim samym trybie pracy może 90*C.
10 tys km to auto na tym oleju pewnie nie zrobi w ogóle (przynajmniej nie było takiego założenia) bo rocznie robi do 15 tys km a olej ma przynajmniej dwie wymiany rocznie z powodu paliwa w oleju więc dopasowanie lepkości do zimy i lata udaje się bez problemu.
 
Pewnie, tylko cały ten eksperyment, na razie… dotyczy obniżenia lepkości oleju na zimę dla auta, które jeździ krótkie odcinki.
To jest sensone rozwiązanie dla aut, ktore faktycznie robią odcinki po kilka km. Tez sie kiedys nad tym zastanawialem, czy nie spróbować na zimę oleju o nizszej lepkosci i wymianie na wyzsza na sezon lenti. Jednak cala ekonomika tego rozwiazania idzie w las, bo wlasciwie zlewam do "smieci" dobry jeszcze olej, a ponoszę koszt kolejnego nowego oleju. Za małe przebiegi rocznie robie...
 
Czasami są jeszcze inne czynniki ryzyka do rozważenia czyli zalewanie oleju paliwem i jego degradacja co może wykluczać użytkowanie całoroczne jednego oleju. Spalanie niższe także jakoś finansuje taki scenariusz bo na 0W12 zamiast 0W20 jestem w stanie uzyskiwać zimą spalanie porównywalne do ekonomicznej jazdy latem na 0W20 bez klimy. Na 0W16 w zeszłym roku aż tak dobrych wyników nie byłem w stanie uzyskiwać więc zejście w dół o jedną klasę w moim przypadku nie wystarcza a auto jest garażowane!
 
@wlyszkow Ja chyba bym się bardziej skupił na różnicach KV40 i KV100 tych olejów niż samej klasy lepkości SAE.
 
Taki jest plan. Teraz będzie lepkość ok 25cSt w 40*C zamiast okolic 30cSt.
Lepkości w 100*C są kosmetyczne różnice (dawka paliwa ma większy wpływ) a HTHS przy stosowaniu modyfikatorów tarcia i jazdy na zimnym oleju mnie nie obchodzi zupełnie. Jeszcze myślę, że na wysokim VI sporo się da ugrać ale to pewnie kolejna zima i raczej własny olej bo nie widzę ciekawego na rynku w 0W8 lub 0W12 z wysokim VI.
 
Nawet Eneos X Prime ma VI 139 KV40 24.1 vs KV 5. Ale to chyba normalne, że przy małej rozbieżności między parametrem zimowym i letnim index będzie niski
 
bo nie widzę ciekawego na rynku w 0W8 lub 0W12 z wysokim VI.
emoji20.png
No to z definicji im mniej za W, tym mniejszy indeks lepkości, skoro to wszystko zerówki. SAE J300 jest archaiczna dzisiaj - prawie wszystko jest 0W, z drugiej strony temperatura 100C to nie w dzisiejszych silnikach.
 
Da się inaczej i z wyższym VI nawet jeśli zerówki tylko trzeba inne oleje bazowe zastosować. Niestety producenci idą na łatwiznę i praktycznie ten sam mix bazowy tylko podkręcają wiskozatorem i w ten sposób robią kolejne żarówki i podnoszą VI.
 
Sam widzisz kiedy możesz dostosować lepkość do stylu jazdy temp oleju otoczenia itp a czasami także do wad konstrukcji. Widocznie konstruktor czegoś do końca nie wytestował jak należy albo nie był w stanie wykazać niskiego spalania lub emisji na olejach wyższej lepkości.
Konstruktor musi dobrać najbardziej optymalne parametry oleju do warunków klimatycznych w jakich będzie jeździł samochód. KIA Sorento na przykład ma tabelę z zalecanymi i lepkościami oleju zależnymi od temperatur. Co innego było aplikowane na Skandynawię, a co innego na Sycylię. Ale 0W-20 były najniższe i wynika to z luzów technologicznych i paru innych uwarunkowań.

Wysłane z mojego Power Armor 13 przy użyciu Tapatalka
 
Last edited:
Niektórzy producenci zalecają teraz 0W20 all temps czyli na cały świat. W instrukcjach coraz mniej tabelek, z których kiedyś floty korzystały aby zalewać minerały także zamiast fabrycznego 0W20 znam z autopsji niestety.
 
Dokładnie. Np w skodzie nie ma żadnego info w IO na temat oleju jedynie wskazanie miejsca nalepki na pasie przednim z danymi o klasie lepkości
 
6cSt to troche malo dla TGDI …
Wysoki moment = naciski, niskie predkosci obrotowe silnika i sterowana pompa oleju nie sprzyjaja smarowaniu hydrodynamicznemu.
Jak sie da, oliwa KV100: 8-9, KV40: 20-25 cSt powinna „calorocznie” z „zapasem na paliwo” wystarczyc.

BTW, olej napedowy na maszynie do HFRR jest w stanie wytworzyc czesciowy klin smarny = smarowanie mieszane:

 
Tylko ON jest badany pod naciskiem 2N tylko bardzo niskim
 
Back
Top