ILSAC/API i ACEA to dwa różne światy i zupełnie inne podejście. Normy ILSAC/API są ogólne. W sensie - dostajesz jedną normą do wszystkiego: diesel, benzyna, DPF/bez DPF - do wszystkiego masz jedną aktualną normę.
ACEA tworzy wymagania dla konkretnych typów jednostek, stąd słynne full/mid/low SAPS o które tyle tutaj wojenek. Także wymagania (testy czystości diesel/benzyna np) potrafią być różne, są oleje "czyste" do silników z TWC i filtrami cząstek i te które już bardziej syfią i tak dalej.
Ciekawe jest to, że w krajach "API" (USA/Azja) normy ACEA traktuje się jako te "lepsze", u nas z kolei odwrotnie - lać API SN/SP do wszystkiego i będzie dobrze
API SN wymaga od olejów SAE30 i poniżej - zawartości P do 0.08% stąd oleje na takim samym pakiecie są SAEx/30 API SL, a SAE 40 API SN. (Np motul eco nergy 0/5W30, a motul x-cess 5W40) Pytałem już chyba kilka razy mądrzejszych dlaczego jest ten podział wg lepkości ale jakiejś przekonującej odpowiedzi nie otrzymałem. Niektóre oleje SAE30 mają w opisie "API SN meets engine test" czyli spełniają wymogi testów silnikowych ale nie ekologicznych. Chyba.
@poziom1989 pytanie chyba głównie do ciebie: u ruskich bardzo często można przeczytać, że "ilsaki" (głównie 5W30) to max na ~7500 km. Wiesz może skąd u nich taka opinia i czy jest w tym jakaś prawda?
Jak koledzy pisali, kacapskie paliwo to nie te normy co UE i USA wiec i realne zakwaszenie oleju produktami spalania. Możliwe też, że stąd biorą się legendy o innych olejach na tamten rynek. TBN miał w cywilizowanych krajach znaczenie właśnie do momentu wprowadzenie paliw o bardzo niskiej zawartości siarki. Stad z jednej strony możliwość wydłużenia interwału wymian, z drugiej możliwe do zmiany podejście w tworzeniu przepisów na oleje które nie wymagały juz przeciwdziałania zakwaszeniu. To właśnie paliwo o obniżonej zawartości siarki pozwoliło na wprowadzenie olejów Low SAPS. Jest nawet całkiem ciekawy dokument z testów porównawczych pierwszych przepisów ACEA C i full SAPS zrobionych pod ówczesne normy API.
Mam pytanie odnośnie normy API CF w bieżących olejach. Wg lubrizola API CF-4 został wprowadzony w 1990. API zaprzestało udzielania licencji na oleje do silników wysokoprężnych w kategorii użytkowej CF-4 i jest to uważane za przestarzałą specyfikację.
Tymczasem nowy wypust od XIOM pod nazwą Mobil X4 0W40 ma taki zapis: Produkt ten jest rekomendowany do stosowania tam, gdzie wymaga się: API CF.
Mobil 1⢠ESP X4 0W-40 to zaawansowany syntetyczny olej silnikowy zaprojektowany w celu zapewnienia doskonaÅej wydajnoÅci wysoko obciÄżonym silnikom, gwarantujÄcy ich doskonaÅÄ czystoÅÄ, ochronÄ przed zużyciem oraz wysokÄ wytrzymaÅoÅÄ i oszczÄdnoÅÄ paliwa (1) (2).
Zapytaj o to u źródła, a potem napisz nam co odpowiedzieli
ExxonMobil Poland Sp. zo.o.
Al. Jerozolimskie 98
00-807 Warszawa
Zawsze można skontaktować się z naszym działem pomocy technicznej w przypadku pytań związanych z produktami i usługami Mobil: https://www.mobil.pl/pl-pl/contact-us
Best Regards,
PCI Technology Support Engineer ExxonMobil Czech Republic, s.r.o. techdeskeurope@exxonmobil.com
0800 028 2851 tollfree from UK
+420 221 45 6426 international line in English
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.