jerseyAdmin
Administrator
- Samochód
- Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Streszczenie:
Opracowywanie nowych rozwiązań takich jak zastosowanie lekkich materiałów, mniej szkodliwych paliw, kontrolowane procesy spalania paliwa lub bardziej wydajna obróbka spalin umożliwiają zmniejszenie wpływu maszyn na środowisko. Zarówno zmniejszenie zużycia jak i kontrola tarcia są kluczowymi zagadnieniami dla zmniejszenia strat energii, poprawy wydajności i wydłużenia żywotności silnika.
Dialkiloditiofosforany (DTP) różnych metali są szeroko stosowane jako wielofunkcyjne dodatki do smarów mające pomóc kontrolować tarcie i zmniejszyć zużycie w układach mechanicznych. Spośród tych związków dialkiloditiofosforany cynku (ZnDTP) są najczęstszymi dodatkami stosowanymi w olejach. Tworzą one powłoki ochronne na powierzchniach stalowych, a tym samym kontrolują tarcie i zmniejszają zużycie. ZnDTP zawierają jednak cynk oraz duże ilości fosforu i siarki, które stanowią zagrożenie dla zdrowia ludzi i powodują zanieczyszczenie środowiska poprzez degradację katalizatorów samochodowych. Dlatego pilnie potrzebne jest zastąpienie ZnDTP związkami niezawierającymi cynku oraz o zmniejszonej zawartości siarki i fosforu.
Związki zawierające bor są znane jako inhibitory korozji, przeciwutleniacze, modyfikatory tarcia i skuteczne dodatki przeciwzużyciowe rozpuszczone w oleju lub jako nierozpuszczalne i nieorganiczne sole boranu zdyspergowane w oleju w postaci nanocząstek. Związki te pojawiają się jako atrakcyjne zamienniki związków już stosowanych jako dodatki do smarów. Niniejsza praca koncentruje się na opracowaniu i badaniach trybologicznych nowych związków boru jako wysoko wydajnych dodatków do smarów. Powinny być one bezpopiołowe ze znacznie zmniejszonymi ilościami siarki i fosforu, co jest korzystne dla ochrony środowiska. Prace przeprowadzono w następujących etapach: (1) Synteza nowych dodatków; (2) Charakterystyka dodatków za pomocą FTIR, (1H, 13C, 31P, 11B) NMR spektroskopia, analiza elementarna i analiza termiczna (TG / DTG, DTA i QMS); (3) Ocena trybologiczna przy użyciu tribometru z czterema kulkami; (4) Analiza powierzchni przy użyciu profilera optycznego i skaningowej mikroskopii elektronowej w połączeniu z rentgenowską spektroskopią energii dyspersyjnej (SEM / EDS). Stwierdzono, że nowe związki boru mają znacznie lepszą skuteczność przeciwzużyciową i wyższą stabilność współczynnika tarcia w czasie w porównaniu z ZnDTP. Te nowe związki są bezpopiołowe ze zmniejszoną ilością siarki i fosforu. Mają także doskonałe właściwości trybologiczne, wysoką stabilność termiczną, dobrą mieszalność z olejami i pozytywne problemy środowiskowe, co czyni je atrakcyjną alternatywą dla ZnDTP.
Język: angielski
Format: PDF
Opracowywanie nowych rozwiązań takich jak zastosowanie lekkich materiałów, mniej szkodliwych paliw, kontrolowane procesy spalania paliwa lub bardziej wydajna obróbka spalin umożliwiają zmniejszenie wpływu maszyn na środowisko. Zarówno zmniejszenie zużycia jak i kontrola tarcia są kluczowymi zagadnieniami dla zmniejszenia strat energii, poprawy wydajności i wydłużenia żywotności silnika.
Dialkiloditiofosforany (DTP) różnych metali są szeroko stosowane jako wielofunkcyjne dodatki do smarów mające pomóc kontrolować tarcie i zmniejszyć zużycie w układach mechanicznych. Spośród tych związków dialkiloditiofosforany cynku (ZnDTP) są najczęstszymi dodatkami stosowanymi w olejach. Tworzą one powłoki ochronne na powierzchniach stalowych, a tym samym kontrolują tarcie i zmniejszają zużycie. ZnDTP zawierają jednak cynk oraz duże ilości fosforu i siarki, które stanowią zagrożenie dla zdrowia ludzi i powodują zanieczyszczenie środowiska poprzez degradację katalizatorów samochodowych. Dlatego pilnie potrzebne jest zastąpienie ZnDTP związkami niezawierającymi cynku oraz o zmniejszonej zawartości siarki i fosforu.
Związki zawierające bor są znane jako inhibitory korozji, przeciwutleniacze, modyfikatory tarcia i skuteczne dodatki przeciwzużyciowe rozpuszczone w oleju lub jako nierozpuszczalne i nieorganiczne sole boranu zdyspergowane w oleju w postaci nanocząstek. Związki te pojawiają się jako atrakcyjne zamienniki związków już stosowanych jako dodatki do smarów. Niniejsza praca koncentruje się na opracowaniu i badaniach trybologicznych nowych związków boru jako wysoko wydajnych dodatków do smarów. Powinny być one bezpopiołowe ze znacznie zmniejszonymi ilościami siarki i fosforu, co jest korzystne dla ochrony środowiska. Prace przeprowadzono w następujących etapach: (1) Synteza nowych dodatków; (2) Charakterystyka dodatków za pomocą FTIR, (1H, 13C, 31P, 11B) NMR spektroskopia, analiza elementarna i analiza termiczna (TG / DTG, DTA i QMS); (3) Ocena trybologiczna przy użyciu tribometru z czterema kulkami; (4) Analiza powierzchni przy użyciu profilera optycznego i skaningowej mikroskopii elektronowej w połączeniu z rentgenowską spektroskopią energii dyspersyjnej (SEM / EDS). Stwierdzono, że nowe związki boru mają znacznie lepszą skuteczność przeciwzużyciową i wyższą stabilność współczynnika tarcia w czasie w porównaniu z ZnDTP. Te nowe związki są bezpopiołowe ze zmniejszoną ilością siarki i fosforu. Mają także doskonałe właściwości trybologiczne, wysoką stabilność termiczną, dobrą mieszalność z olejami i pozytywne problemy środowiskowe, co czyni je atrakcyjną alternatywą dla ZnDTP.
Język: angielski
Format: PDF